Cubes Ankara Kampanyası: Reklam Ve Mimari (Bölüm – 4)

“Cubes Ankara: Bir Reklam Metnini Söylem Analiziyle Çözümlemek” konulu araştırmanın dördüncü bölümünde ” Cubes Ankara Kampanyası: Reklam Ve Mimari (Bölüm – 4)” yer alıyor. 

“Tanrı detayda gizlidir.”

Mies Van der Rohe

Mimari tasarım, üründe farklılık yaratmanın başlıca yolu olarak pazarlama karmasının ‘ürün’ ekseninde üzerinde en fazla durulan unsurdur ve firmaların kimi zaman –“Venedik’i İstanbul’a getirmek” sloganında olduğu gibi– ‘uçuk’ olarak değerlendirilebilecek arayışlarının ardında, tasarımın pazarlamada merkezi rolü bulunmaktadır. (G. Gül, 2014)

Projenin adı olan “Cubes” Türkçe karşılığı “Küpler”dir. Küp, üç boyutlu, alanları birbirine eşit altı karenin dik açılarla birleşmesinden oluşan altı yüzlü bir geometrik şekildir. Küpün en önemli özelliği tüm yüzlerinin kare olmasıdır.

Kübizm, özellikle resim ve heykel sanatlarında, 2o. yüzyılın başlarında ortaya çıkan ve devrim niteliğinde olan bir sanat akımıdır. Bu akım, mimarlık, müzik ve edebiyatı da derinden etkilemiştir.

“Kübizm denince akla ilk gelen çağdaş resmin büyük devrimcisi Pablo Picasso ve Georges Braque tarafından 1907 yılında başlatılan akımda; nesneler parçalanır, çözümlenir ve düzenlenirler. Modern mimarinin babası olarak anılan Frank Llyod Wright, hatta Picasso’nun “Kubist Resim” aşamasından bile önce, 1900-1910 yıllarında “Kubist Mimari Stili” oluşturdu. “Robie Konutu” projesinde kübizm’i yalnız dikdörtgen formunda değil, boşlukları kullanma yeteneğinde de görebiliriz. (Buket G., 2009)

Bir sanat akımı olarak başlayan kübizm, zaman içinde tasarım ve mimaride de uygulanmaya başlanan bir yaklaşım olmuştur. Kübizm, modernizmdeki gibi, ana çıkış noktasındaki mevcut tarz ve yaklaşımları tamamıyla reddedip, tamamen yepyeni bir akım yaratarak, genelgeçer fikirlere meydan okumaktır. Bu bağlamda,  sanat akımı olarak kübizmle mimarideki kübizm arasındaki en önemli benzerlikler olarak kalıbın dışına çıkan formlar, geometri ve üç boyutlu biçimlerle yapılan deneyler sayılabilir.

2 Mayıs 2017 tarihinde Cubes Ankara Basın Toplantısında, Dalgıç GY Yönetim Kurulu Başkanı Durul Dalgıç, Cubes Projesi mimarisi hakkında şu noktalara dikkat çekmiştir;

“Biz 2+1, 3+1 gibi kavramları kullanmadan, aslında bir yaşam birimi tasarlamaya çalıştık. İnsanların isteklerine göre ebatlarını bilen hale gelen modüler bir yapı tasarlamaya çalıştık. Tamamen kullanıcının isteklerine göre değişebilen, büyüyebilen, eklenebilen bir ürün tasarladık. Bugün ofisiniz, işiniz, gücünüz küçüktür. Yandaki birimi işinizi büyüttüğünüz zaman size kullandırma şansı tanıyor.”

Dalgıç GY Yönetim Kurulu Başkanı Durul Dalgıç’ın yaptığı açıklamayı inceleyecek olursak, kübist mimari yaklaşımıyla, genel inşaat projelerinde yer alan tarz da bir yaklaşım olan 2+1, 3+1 gibi kavramları kullanmadan, tamamen yepyeni bir akım uslubuyla, insanların isteklerine göre ebatlarını bilen hale gelen modüler bir yapı tasarladıkladıklarını, bu yapının tamamen kullanıcının isteklerine göre değişebilen, büyüyebilen, eklenebilen bir ürün olduğu doğrultusunda bir bilgilendirme gerçekleştirilmiştir.

Bu dolayımdan projenin adı ile ilgili sanat akımı tamamen örtüşmektedir. Bu bağlam, “Cubes Projesi” reklam söyleminde yer alan, “Modüler küpler ile ihtiyacın olan yaşam alanını tam olarak seçebildiğin” söylemi ile de kuvvetlendirilmiştir. Yukarıda anlatılanlar ışığında, kübist mimari bakış açısı ile de aynı zamanda projenin adı olan “Cubes” anlamının da kalınca altı çizilmiştir diyebiliriz.

2 Mayıs 2017 tarihinde Cubes Ankara Basın Toplantısında, Lejant Proje Yönetim Kurulu Başkanı Arif Balaban, Cubes Projesi mimarisi hakkında şöyle bilgiler vermiştir;

“Cubes m2 ile hacmin birleşmesidir. Hacim ve nefes alan alanlar Cubes projesinin oluşmasının ana yaklaşımıdır. Cubes modüler çözümleri sayesinde solo yaşam tercihlerinin yanısıra, çok farklı seçeneklerle de farklı yaşam tercihlerinin kurgusunun yapılabileceği imkanları olan, karma fonksiyonlu, esnek bir projedir.”

Lejant Proje Yönetim Kurulu Başkanı Arif Balaban’ın yaptığı açıklamayı inceleyecek olursak, “Hacim ve nefes alan alanlar” söylemiyle “Robie Konutu”un söylediği şekilde boşlukları kullanma yeteneğine değinilmiş, “karma fonksiyonlu, esnek bir proje” söylemiyle de kübist mimari özelliklerinden olan kalıbın dışına çıkan formlara atıfta bulunulmuştur. Bu bağlam “Cubes Projesi” reklam söyleminde “eşsiz bir karma yaşam konsepti”, “konut ve ofis yaşamına dair benzersiz bir yorum, şehirde kususrsuz uyum” söylemleri ile de kuvvetlendirilmiştir.

Serinin Diğer Makaleleri

  • “Cubes Ankara: Bir Reklam Metnini Söylem Analiziyle Çözümlemek (Bölüm – 1)” adlı makaleyi okumak için buraya tıklayın.
  • “Cubes Ankara Kampanyası: Reklam Ve Müzik (Bölüm – 2)” adlı makaleyi okumak için buraya tıklayın.
  • “Cubes Ankara Kampanyası: Reklam Ve Sanat (Bölüm – 3)” adlı makaleyi okumak için buraya tıklayın.
  • “Cubes Ankara Kampanyası: Reklam Ve Modernlik (Bölüm – 5)” adlı makaleyi okumak için buraya tıklayın.

Bülten Aboneliğinizi Aktifleştirin

Güncel makaleler, sektörel haberler ve ücretsiz etkinlikler için mail listemize abone olun.

Abone olduğunuz için teşekkür ederiz.

Bir şeyler yanlış gitti.

Bir Yorum Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir